Voor mijn tweede boek volg ik de ‘Reverse writing-methode’ van Esther Jacobs. Dit betekent starten met je idee (verhaallijn), de achterflap schrijven en redelijk snel daarna het coverontwerp. Dat is dus meer gericht op pre sale: begin meteen met de PR voor je boek voordat het klaar is. Bij mijn eerste boek deed ik dat niet. Nu vind ik het gewoon leuk om dit uit te proberen. Maar ja. Hoe laat ik een cover ontwerpen als de inhoud van het boek qua verhaal, waar het heen gaat, nog in de lucht hangt? Ik heb een achterflap geschreven met heel veel fantasie, deze zal regelmatig ververst worden.
Voorbeelden
Het is handig om voorbeelden te zoeken van aansprekende covers. Boven deze post vind je er een aantal die me qua kleur en/of sfeer aanspreken.
Reedsy.com
Via Reedsy.com – las ik in Esther’s boek – kun je een briefing posten en designers uitnodigen om een offerte uit te brengen voor het ontwerp van de cover/achterflap. Ik was even in verwarring doordat er gesproken werd over het woord ‘quote’. Dat betekent blijkbaar (ook) een ‘offer’, oftewel offerte. Let op: de communicatie verloopt in het Engels. Dus ik dacht: proberen maar. Ik heb vier designers geselecteerd. De eerste reageerde heel snel, zijn aanbod was 1000,– euro voor 2 covers (in mijn geval is de voorkant ook de achterkant, daar kom ik nog op terug!). Dat was schrikken. Ik had geen idee, want er staan meestal geen richtbedragen in de profielen. Mijn idee was namelijk om een ‘conceptcover’ te maken omdat gedurende het schrijfproces de inhoud mogelijk een kant op gaat, die nu nog onvoorstelbaar is en wie weet ‘moet’ dat op de cover. Duizend euro vind ik op dit moment een te grote investering.
Via 99designs kun je (ook) een wedstrijd voor € 269,- starten voor het design van de voorkant van het boek. Wellicht is dat een goede keuze als de verhaallijn duidelijker is.
Leerpunt
Eerst verhaallijn duidelijker hebben voordat ik een cover laat maken. Aan de andere kant al wel vast ervaring opgedaan met verschillende aanbiedingen van designers.
Geef een antwoord